Alla inlägg under februari 2011

Av mammas-lilja - 28 februari 2011 23:02

 
Av mammas-lilja - 28 februari 2011 23:01

 
Av mammas-lilja - 28 februari 2011 22:39

Idag har jag mått lite si och så, smärtan är borta när jag tar mina morfin tabl men jag drömmer mardrömmar av det två nätter i rad och idag när jag somnade på soffan drömde jag en marddröm, så nu tänker jag sluta med de och återgå till de andra för jag har hellre ont än att inte kunna sova.I morgon ska jag göra magnetröntgen och börja bli lite nervös över det.Men idag slog jag på stort och lagade pannbiff med ost i från skratch, nu på sistone har det blivit mycket halv fabrikat men se bilderna:) tänkte att jag måste dokumentera annars tror ni mig inte;)

Av mammas-lilja - 28 februari 2011 07:49

Så då var det måndag morgon igen, vad tiden går fort nu. Idag startar sportlovet för mina killar, B kommer få gå på dagis som vanligt förutom om hon skulle få för sig att sova på morgonen, men det hände inte idag, vaknade innan 7 men jag gick bara upp och satte igång tv sen gick jag och la mig igen även om jag inte fick sova så är det skönt att bara ligga i sängen. Idag är det sista dagen i feb.I morgon har jag tid för magnetröngten ska bli skönt när den e gjord, är lite nervös för det, och denna gång måste jag åka ensam såå tråkigt men men.Nu är det dax att kliva ur sängen och klä sig

Av mammas-lilja - 27 februari 2011 22:46

Idag fick jag sovmorgon och frukost på sängen såå skönt men mindre skönt var att vakna upp och det hade gått 12 timmar mellan smärtstillande så jag hade väldigt ont. Men jag fick frukost på sängen:) det får man annars bara när man fyller år. Sen gick jag upp och tig mina piller sen bakade jag chokladtårta och det var såå gott men det var också halv fabrikat en sådan man bara blandar med vatten men det var ändå såå gott.En av mina bästa tjejkompisar, hennes man och deras son V kom och fikade med oss, det var mysigt att se henne, det var så länge sen. Sen så stannade V kvar en stund och lekt med L eftersom J har bosatt sig hos farmor eftersom det är sportlov. Fast nu saknar jag han:( 

Av mammas-lilja - 27 februari 2011 22:06

Det första minnet efter min operation var att jag frågade en syrra om jag fortfarande var gravid, det var bara 25 % chans att barnet skulle överleva denna operation eftersom man var tvungen att söva en så djup och så länge, och syrran bara tittade på mig och gick i väg utan att säga nått, då for tankarna genom huvudet, jag har mist barnet:( sen kom hon tillbaka med en ultraljuds maskin och jag fick se barnen fara om kring i magen då blev lyckan helt underbart igen, då var jag helt övertygad om att jag väntade en tjej för de är starkare när de ligger i magen.I 4 dagar fick jag ligga på uppvaket pga min smärtlindring, jag behövde sådan övervakning som man inte hade uppe på den vanliga avd så min make och the family fick bara hälsa på men inte alla samtidigt. Men det var bara maken som var där varje dag. Sen upp på avd och än hade jag inte tittat på stomin, jag tittade åt andra hållet när de höll på med den, även om jag inte hade orkat bry mig om att jag skulle få en stomi för jag var så sjuk innan var jag inte redo att ta in det än ändå, så när mina nära och kära ville se så lyft jag bara på täcket de fick gärna titta men jag ville inte vet eller se, de tog mig en och en halv vecka efter jag hamna uppe på avd innan jag gick me på att titta.Efter jag hade kommit upp på avd igen så kom läkarna in på rummet och pratade och de sa att de hade gjort rätt i att operera mig när de gjorde de för när de skulle lyfta ur tjocktarmen så sprack hela och hade man väntat så hade det hänt i min mage och då hade nog både jag och mitt ofödda barn dött. Fast det har gått 9 1/2 år sen blir jag helt gråtfärdig när jag tänker på det. Jag har många roliga och underbar minnen från min sjukhustid, tänkte dela några med er,Ett minne är av min underbara man som hälsade på mig varje dag och vissa dagar hade han J med sig beroende på hur jag mådde då väntade jag vid fönstret då kunde kan se de komma upp för backen och hur J stod i vagnen med sele på förstås och han höll i ryggstödet och han hade sin söta basker på sig och han kröp om kring på golvet och charmade alla.Ett annat är när min kära storebror var och hälsade på mig vilket han var många gånger men just den här gången så pratade vi och jag började få ont och jag fick morfin och jag blundade till mitt i en mening bara en sek och öppnade mina ögon och fortsatte och prata och min bror tittade helt förvånat och frågade vad pratar du om? Men vad då hänger du inte me? Då fick jag till svar men du har sovit i 45 min. Jag hatar sjukhusmat, men på den tiden kunde jag verkligen inte ens äta den så min mamma och pappa kom flera gånger med hemlagad mat åt mig.Ett stark minne efter min operation när jag började bli bättre så kom min store syster, hennes dåvarande man och deras två barn I och S och min make och J kom och de hade med sig en rullstol och de hade pratat med personalen att det var okej att kidnappa mig, då upptäcker vi  att någon stulit mina skor, men det gick bra iallafall så vi åkte ut, detta var i juni så solen sken det var varm ute och det började bli grönt på alla träden och vi hade en underbar picknick precis utanför sjukhuset men det var helt underbart att se barnen leka och kryp omkring då var jag lycklig och inte så många dagar efter det, en vecka tror jag det var fick jag åka hem,jag låg inne först 11 dagar, hemma 4 sen låg jag inne 6 veckor till innan jag åkte hem med en ileostomi, en tunntarms stomi.

Av mammas-lilja - 26 februari 2011 23:16

Eftersom jag var gravid när jag fick min stomi så har man lämnat en längre bit än vad man brukar, 18 cm är vad jag har kvar av min tjocktarm, de 18 cm få mig att må sååå dåligt. Och läkaren som jag träffade sist sa att det är ju oftas sen sista biten som brukar vara värst och jä-a otur att jag har en lite längre sådan då.
Jag har prövat alla kortison preparat, tabl form, storpiller, skum, även  ett storpiller med arsenit i,och Inget hjälper.

Har även prövat Imurel,
Imurel används vid transplantation och vid autoimmuna sjukdomar, framförallt då behandling med enbart kortisonpreparat inte har gett tillfredsställande
 resultat eller då biverkningar har uppkommit p g a höga kortisondoser.
Imurel tillhör en grupp läkemedel som kallas immunosuppressiva medel och
 som verkar genom att nedsätta kroppens immunförsvar. På så sätt kan avstötning av det transplanterade organet förhindras. Dessa läkemedel har också effekt mot vissa sjukdomar som orsakas av att immunförsvaret angriper kroppens egna vävnader (s k autoimmun sjukdom). Källa: Fass.se
och då gick jag ner 10 kg för jag kräktes och mådde illa hela tiden, jag och min dr kom överrens efter första gången jag slutade med den att jag skulle prov igen
och då fick jag tillsammans med en matförgiftning en saltrubbning och låg och krampade, med kraftiga diarrér som jag hade haft i 3 dygn innan jag började krampa sen i ett halvt dygn låg jag och krampa med sendrag över hela kroppen tills min svärmor kom för jag kunde inte lämna min dotter på dagis
jag kunde inte ens resa mig ur sängen, jag bara låg och skrek av smärta, så ringde hon efter en ambulans och jag fick ligga på sjukani 4 dagar.

Sen så gick vi över på den jag äter nu Puri-nethol,

Puri-nethol används vid behandling av allvarliga blodsjukdomar, speciellt hos barn.

Det tillhör en grupp läkemedel som kallas cytostatika och dessa läkemedel hämmar celltillväxt och bromsar fortsatt tillväxt av tumörceller. Källa: fass.se
men det tar tre månader innan den ger effekt och jag började med denna dos veckan efter nyår så den är en månad kvar.
Har ont i min mage nu   och bättre blir det inte av att jag nu börjar oroa mig över medicinen

Av mammas-lilja - 26 februari 2011 21:19

I min soffa sitter maken, L, tillsammans med min kära store bror K och hans flickvän K och de är så söta tillsammans måste jag säga, och de spelar x-box 360, medans jag nördar mig med att blogga  

Jag har bjudit de på middag, ungsstekt kyckling, tzatziki, ugnsstekt tomat med mozzarella, sallad och en sak jag såg på rachael ray, hon delade en hel vitlök, la de i folie på med olivolja och salt och peppar och in i ugnen och det var såå gott.

Det var trevligt att umgås med folk och slapp tänka på allt skit som händer just nu i mitt liv.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Buzzador

Räknare


Skapa flashcards