Alla inlägg under november 2012

Av mammas-lilja - 25 november 2012 23:11

Så ska jag börja berätta vad som hände på sjukan.
Redan första dag hade de svårt att sätta infart ovanligt på min? Nä inte mycket, men sen ville dr att jag skulle göra lite olika undersökningar så gastroskopi, och ni som har gjort det vet att det är jävligt, och den här gången fick ske utan gott och blandat och då såg man att jag har fått magsår och är svullen på slemhinnorna.
Samma kväll fick jag då min cvk, fan vad ont det gjorde, de fick sedera ( ge lugnande) mig en hel del för att detta skulle kunna genomföras.
Sen fick jag åka ner till röntgen och bli strålad :-)
Kommer upp till rummet nästan tryggt, hade en helt nybsäng men de gick inte köra så jag åkte in i väggen ett par gånger men men :-)
Kände på cvk att det var en lite knöl men tänkte att det ska nog vara så.
Dr jobbar på rullande schema, 2 veckor på avd sen 2 på mott. Så när jag kombin hade jag en manlig dr och jag var orolig för att dra allt igen och sen börja dividera vilken behandling????? Men den dr visade sig väldigt duktig eftersom de studerar än så kan de inte allt och det kräver inte jag heller men däremot så kräver jag att om dr känner sig osäker och inte vet åt vilket håll det går åt så var ödmjuk och säg det, men här var han väldigt ödmjuk och pratade om hur vi ska slippa detta i framtiden och vi ska få alla enheter att samarbeta så jag inte behöver hamna i kläm, så började helgen närma sig, och så kom fre och vi sa på ronden att planen om port ā cath var klar (trodde jag) men han sa på mån så ser man om maten funkar lite bättre och att jag inte kräks upp allt.
Idag kom min mamma och syster på besök och det är så skönt att prata med personer och inte en telefon, det är inte samma sak.
På fredag kom maken och gosa ensam så då hade cvk smärtan ökat, hade svårt att vrida
På helgen kom mina underbara barn och det går inte att beskriva glädjen man känner när de klev in i rummet, denna hade jag eget rum, som var sååå, slippa lyssna på andra som snarkar och allt annat som stör i en 4- sal, så när de kom in så hoppa barnen upp i sängen och de hade handla kladdkaka och dricka med sig så vi hade fest!!!!
Men min 4 åring hade ro att sitta stilla 15-20 min sen gick vi på promenad fram och tillbaka så när de åkte hem, rann tårarna det var fruktansvärt jobbigt.
Att stanna fast barnen ber är riktigt plågsamt.
Senare på eftermiddagen kom min mamma och pappa och sa hej.
Efter den dagen var jag helt slut men det var en trevlig dag.
Sen på söndagen kom maken och B bara de hade lite ärenden på stan så de passa på säga hej, så när det närma sig för de att åka började vi prata om möblerna i rummen och att jag bara lånade de och när mamma ska åka hem så städar de rummet för nästa patient, sen när de skulle gå skulle jag gå me till hissarna så när vi kommer ut ur rummet säger hon att nu kan de städa, nu ska mamma åka hem, så jag satte mig ner och förklarade att jag var tvungen att stanna en stund till, och då fick inte maken ta i henne så jag fick bära henne ut till hissen och när hissen kom grät hon eftersom att jag inte gick me, och när dörrarna stängdes blev hon galen och skrek, då jag skulle gå tillbaka till mitt rum var det svårt att hålla tårarna borta, och inne på rummet grät jag som ett barn.
Sjuksköterskan kom in lite senare för att koppla upp droppet på cvk och då hade jag en knöl som en krona i bredd och en cm hög, då frågade jag om den skulle sitta en knöl vid instickhålet? Och givetvis inte!!!!!
Så hon kastade sig på telefonen och ringde jouren, kom tillbaka och sa att hon var tvungen att DRA ut cvk!!!!!!!!! Men först tog de massa odlingaroch sen fick en sköterska till komma in för det var så svullet runt att stygnen som skulle hålla den på plats inte syntes så det var att gräva i knölen och det gjorde ONT som FAAN!!!!! Så den andra sköterskan hon höll fast mig medan den andra arbetade och när hon skulle dragit den sa hon: "Nu kommer det blöda en massa efter du har ett hål rakt in i en ven så du vet" och när hon hade dragit den kom det bara massa var ut. Men nu började problemet, det hade ingen infart på mig, alltså inget dropp, fast det fick bli ett problem på måndag morgon.

Av mammas-lilja - 25 november 2012 23:10

Av mammas-lilja - 23 november 2012 11:30

Det har hänt så sjukt mycket sen jag skrev sist, ibland undra jag varför alla jobbiga saker ska komma samtidigt.

Av mammas-lilja - 7 november 2012 19:59

Så här ser min morgon ut, jag vaknar till denna utsikt, åtminstone i morse :-) sen får jag en skål med gott och blandat :-) sen lite mat i påsen, ja det är trevligt att ligga på sjukhus eller nått :-)

Cvk

Av mammas-lilja - 7 november 2012 19:54

Så då börjas det med stickandes igen och som vanligt funkar inte det, och eftersom jag får näringsdropp så behövs det ett bra kärl som är stabilt. Så första dygnet stack de på, de sprack och sluta funkade och så fick de inte ens in den.
Så i går fick jag en cvk:  central venkateter, den får man på halsen istället för en infart på armen.

Av mammas-lilja - 7 november 2012 19:46

I måndags skulle jag ringa och be om ett nytt recept på mina mediciner samt nr till detisten för att få nya näringsdrycker. 
Hon börjar fråga hur jag mår och varför jag vill ha näringsdrycker så när jag förklarade hur jag mår så sa ssk att det låter som du behöver bli inlagd, och jag försökte protesterade men hon sa att hon skulle prata med min dr och efter mindre än 5 min så ringde hon upp igen och hon hade pratat med min dr som höll me henne ang inläggning så hon hade ringt avd och jag skulle invänta ett samtal från avd och det kom väldigt, max 10 min efter jag hade lagt på så ringde de och informerade mig om att de hade en säng åt mig.
Då var det Dax igen, inte samma avd som sist men detta är samma avd som jag fick vinterkräksjukan på men denna gång fick jag en egen sal så det är skönt. 

Av mammas-lilja - 2 november 2012 23:48

Helgen efter dopet så fyllde L och B år så vi beslutar att slå ihop deras kalas för min familj sen kan våra vänner samt farmor och farfar komma på hennes födelsedag, men på lördag morgon ringde två syskon till mig och sa att de var sjuka så min bror som vi var på dop hos förra helgen kom då de redan hade åkt hemifrån, så vi sa att det blir mysigt med lite egentid. Jag gosa jätte mycket med V och hon är så söt!! Och det var så roligt att se att B och vår B lekte så himla bra ihop, han ville inte åka hem utan han ville stanna här hos B.
Vi hade serverade pasta sallad och bröd, det är sjuk gott och det är så enkelt att göra också, redan då visste jag att detta skulle sluta illa. 
Kräktes upp middagen låg sen en stund men tvingade upp mig då jag ville maxa tiden med att umgås med min bror, S, B och få gosa med V. Sen när de åkte hem så låg jag i fosterställning och skaka och hade kollapsat igen, det tar så mycket energi för att återhämta mig att jag inte hinner mellan gångerna nu.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Buzzador

Räknare


Ovido - Quiz & Flashcards