Alla inlägg under februari 2011

Av mammas-lilja - 26 februari 2011 21:11

Natten som var kunde jag inte sova så jag började läsa på fass om remicade, den nya medicinen som min läkare vill att jag ska använda och ONT ONT i magen fick jag  

Några biverkningar:

Vanliga biverkningar (förekommer hos 1 till 10 patienter av 100)

• Ökning av leverenzymvärden (framgår av blodtest som tagits av läkare)

• Allergiska reaktioner mot främmande proteiner

• Infektioner i lunga eller bröst såsom bronkit eller lunginflammation

• Svår eller smärtsam andning, bröstsmärtor

• Buksmärtor, diarré, illamående eller dålig matsmältning

• Nässelfeber (urtikaria), kliande utslag eller torr hud

• Virusinfektioner såsom herpes eller influensa

• Balansproblem eller yrselkänsla

• Feber, ökad svettning

• Varm, röd hud (rodnad)

• Trötthetskänsla eller svaghet

• Bihåleinfektioner

• Huvudvärk.


Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1 till 10 patienter av 1 000)

• Cirkulationsproblem såsom lågt eller högt blodtryck, dålig blodtillförsel, svullnad eller trånghet i ett blodkärl, blåmärken, vallningar eller näsblödning

• Hudproblem såsom blåsor, finnar, eksem, vårtor, onormal hudfärg eller 

 eller pigmentering, håravfall eller svullna läppar

• Allvarlig allergisk reaktion (t.ex. anafylaxi), en immunsjukdom som kallas lupus

• Reaktioner där du har fått injektionen såsom smärta, svullnad, rodnad eller klåda

• Försämrad sårläkning, frossa eller vätskeansamling under huden som orsakar svullnad

• Svullen gallblåsa eller förändringar av hur levern fungerar (framgår av blodtester)

• Depression, glömskhet, irritation, förvirring, nervositet, brist på intresse eller känslor

• Ögonproblem som omfattar dimsyn eller försämrad syn, röda eller svullna ögon eller vagel

• Sömnproblem

• Bakterieinfektioner såsom blodförgiftning, böld eller infektion under huden (cellulit)

• Hjärtproblem (såsom försämring av befintlig hjärtsvikt)

• Rubbningar i nervsystemet (multipel skleros-liknande sjukdom)

• Buksmärtor eller kramper, halsbränna, förstoppning

• Svampinfektioner såsom infektion av jästsvamp

• Lungproblem (såsom ödem)

• Värk i leder, muskler eller rygg

• Njur– eller urinvägsinfektioner

• Blodproblem såsom blodbrist

• Infektioner i vagina.


Sällsynta biverkningar (förekommer hos 1 till 10 patienter av 10 000)

• En typ av blodcancer (lymfom)

• Blödning eller perforation i magtrakten eller tarmvred

• Blodet tillför inte tillräckligt med syre till kroppen

• Hjärnhinneinflammation (meningit)

• För mycket vätska runt lungorna (lungsäcksutgjutning)

• Onormal svullnad av vävnad eller tillväxt

• Svullen lever (hepatit)

• Snabba hjärtslag (takykardi).

• Immunrubbningar som kan påverka lungor, hud och lymfkörtlar (såsom sarkoidos).

Källa: Fass.se


Så vad ska jag göra???

Av mammas-lilja - 26 februari 2011 00:08

När min son var 5 månader blev jag var gravid med min andra son insjuknade jag, fast jag hade många många gånger åkt in till akuten och min hus läkare med magsmärtor och diarré och blod i avföringen men de hittade aldrig nått förrän jag insjuknade.Men till början så var allas ( dr, barnmorskor, sjuksköterskor) attityd att jag bara var gravid så när jag spydde upp allt jag fick i mig och hade diarré med blod samt rasade i vikt så tyckte min barnmorska att jag kanske skulle åka in och vätska upp mig men knäpp som jag var hade jag inte tid för jag hade ju min son på 6 mån att ta hand om. Men min make ville inte lämna mig ensam med min son för jag svimmade titt som tätt. Så en av min bästa vänner J var med mig, hon jobbade på akuten så tillslut satte hon ner foten och tvingade mig till sjukhuset. Så väl inne så svimma jag i väntrummet och jag blev inlagd. Jag fick dropp för vätska upp mig sen angående diarrén med blodet så skicka man mig till en dr och han titta upp i rektum och sa: ja du är lite inflammerad så du får lite storpiller ta det så blir det bra, det är ju bara för du är gravid. Och det är därför du kräks också. I 11 dagar låg jag inne, sen blev jag hemskickad men inskriven på spec mödravården, 4 dagar senare. Och under de 4 dagar låg jag hemma i min säng och sov och i vaket tillstånd spydde jag nonstop. När jag klev in på spec mödravården så såg jag en sjuksköterska som tittade på mig sen vände sig om och sprang och hämtade en säng, men min reaktion var, jag behöver ingen säng. Jo det gör du, för du ska bli inlagd. Nä jag är bara här för ett återbesök. Men jag säger att du blir inlagd. Men du är ju bara en syrra det bestämmer inte du.Men jag behöver bara titta på dig så vet jag vad dr kommer säga.Och mycket riktigt blev jag inlagd och de tog prover på mig och alla värden var körda i marken, som hb låg på 70 och dr undrade hur jag kunde stå på benen, sen fick jag två påsar blod för att få upp mina värden. Och äntligen fick jag en dr som såg att jag var sjuk för att vara gravid är ingen sjukdom utan han såg sjukdomen bakom. Så han skickade mig till en koloskopi, då man går upp i hela tjocktarmen med en slang och tittar och då upptäckte man att hela tjocktarmen var inflammerad så då blev jag flyttad från spec mödravården till en kirurgavd och  tre dr kom in till mig när min make( fast vi var inte gifta då) och min lillebror var hos mig och berättade deras plan, att de ska börja med att medicinera med cortison och hjälper inte det måste man tyvärr operera bort tjocktarmen så jag får en stomi och detta samtalet skedde på en torsdag och man skulle medicinera över helgen för sen utvärdera på mån. Och jag var så sjuk vid det här laget att jag orkade inte ens bli ledsen över risken att jag skulle få stomi, påse på magen. Jag visst vad det var för jag är undersköterska. Natten mellan fre och lör vaknade jag tidigt vid 5 tiden så när natten gick sin rond vid 6 så sa jag att hade lite molande värk i magen inte så farligt men ville ändå berätta de. Syrran sa att han skulle informerar dagpersonalen, strax efter 7 kommer en av doktorerna som hade varit hos mig på torsdagen in till mig och berättar att jag ska röntga mig fast jag är gravid och jag sa okej, de ville vara säkra att tarmen inte hade spruckit. En halv timme senare kom hon in igen och berättar att planen var ändrad. Man skulle operera mig nu för man ville inte chansa. Då var kl runt 8 halv 9 så jag fick smått panik, min rädsla för att dö kom och jag ville att alla mina nära och kära skulle komma in innan jag skulle åka in ner på operation. Speciellt min make och J så jag ringde min make som då hade lämnat J hos farmor och var nästan framme på sjukhuset så jag fick ringa farmor och de fick åka in med J och bråttom hade de också. Sen ringde jag mamma som ordnade att the family också kom in. När jag pratade med mamma så var hon helt lugn och lät så sansad och hon försäkrade mig om att allt skulle gå så bra. ( det här har min lillebror berättat i efterhand, att mamma hade gått in i hans rum och dragit av han täcket och ruskat liv i han och beordra han att klä sig fort som fan för de måste åka in till sjukhuset NU, så min lillebror trodde jag hade dött för mamma var helt i upplösningstillstånd, men när hon klev in i mitt rum var hon helt lugn igen) och personalen ville köra ner mig till operation men jag vägrade innan J hade kommit för jag måste få pussa min son hej då och att säga att mamma älskar han , innan jag kördes ner för tänk om jag dör när de opererar mig. Farmor och farfar kom halvt springande genom korridoren med J när personalen stod och stampade, jag fick pussa han sen var det dax. Jag kommer ihåg att jag började gråta innan jag rulla in på operationssalen som var en vit sal sen är allt svart.... Tills jag vaknade igen och var stomiopererad men den berättelsen kommer en annan dag.

Av mammas-lilja - 24 februari 2011 21:19

Min tallrik:)

 
Av mammas-lilja - 24 februari 2011 21:01

Tårar tårar tårar så var det hela natten, så i morse ringde jag till mott och pratade med sköterskan som jag har pratat med flera gånger och säger då att jag har väldigt ont och att mina värktabl fungera Inge vidare då säger hon att hon inte vet vad de kan göra för de gjort typ allt så hon satte upp mig på en telefon tid till dr. Inte min dr men det fick duga för jag stod inte ut längre. Sen har jag legat på soffan och glott på tv fram till dr ringde och det var en BRA dr som tur var och jag och han kom fram till bra saker så mot slutet av nästa vecka ska jag få börja en ny behandling men då kommer jag behöva ligga inne där på dagarna medan jag får den. Och så fick jag bättre värktabl :) nu kan jag röra mig utan att dö av smärta, och eftersom underbara D körde ner mig till Apoteket så jag kunde hämta ut de så kunde jag laga överrasknings middag åt min make, kotlett med guacamole och favorit sås och stekt tomat som sen ugnssteks med mozzarella på och gurka och det serverades på bordet med levande ljus och Lasse Berghagens version av Petters längesen för den tycker min make om. Jag vill visa min uppskattning för min underbara make.

Av mammas-lilja - 23 februari 2011 22:08

Här är de gräddade

 
Av mammas-lilja - 23 februari 2011 22:08

Här jäser mina bröd

 
Av mammas-lilja - 23 februari 2011 22:04

Just för tillfället ligger jag i min säng i fosterställning och bloggar från min telefon och har fruktansvärt ont i min mage:( i morgon måste jag ringa mott jag höll på göra det i morse men tänkte avvakta vilket var jä_a dum av mig. Jag blir bara sämre och sämre och det här suger riktigt hårt både fysiskt och psykiskt:( har funderat starkt att åka in på sjukan men jag hatar att ligga där:( men i morse trotsa jag min make, jag var såå sugen på nybakat bröd, i varje blogg man läser så står det om nybakat bröd och har nu varit sugen på det i flera dagar så jag fuskade lite köpte halvfabrikat en påse med allt färdigt bara blanda jäst och vatten för jag orkade inte baka bröd för jag har så ont i min mage. Men det blev inte så gott som det var i mitt huvud:( jaja maken sa att det var för jag fuskade och han har säkert rätt men blev lite ledsen ville äta gott bröd med marmelad och ost på:( men men... Ska nu gråta mig igenom en natt till precis som i går natt:( men till er som läser detta sov gott och dröm sött.

Av mammas-lilja - 21 februari 2011 22:02

 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Buzzador

Räknare


Ovido - Quiz & Flashcards