Alla inlägg den 22 september 2011

Av mammas-lilja - 22 september 2011 21:48

Usch vilket helvete jag har haft idag... Vill aldrig bli gammal och sjuk och beroende av andra människor!!!!

 

I går började jag på metadon och igår kväll tog jag en insomningstabl för att få sova bra i en 4 sal, vilket inte e det lättaste utan den.

Jag vaknade vid 06 i morse och då hade jag ont så jag bad om en extra tabl oxynorm och det fick jag, sen somna jag en stund till sen vid 08 kom de in med frukost ( tänk att få frukost på sängen varje dag) men jag var så törstig så jag bad att få lite att dricka så usk kom med en tillbringare med äppeldryck men jag tyckte den var lite stark så jag skulle resa mig för ta lite vatten för jag har ett handfat precis bredvid sängen och då var det som någon ryckte undan mattan för mina fötter och jag föll ihop. Och när jag kom upp i sängen så kändes det som jag hade en cementklump i huvudet för jag orkade inte lyfta huvudet från sängen, klarade inte av att sitta upp utan att svimma.

 

Min första tanke var nu har jag fått en propp i huvudet!!!! Men ssk trodde inte det så jag skulle ta det på ronden!!!

Sen behövde jag på toan och upptäcker att jag fortfarande inte kan sitta el stå och då kan jag knappast gå så ssk skulle hjälpa mig men efter två steg inser hon me att jag inte kan gå utan hon måste köra mig så Jon sliter grannens rullator och sätter mig på den, fast jag kan knapp hålla ballansen på den, höll på trilla av den 2 gånger, men väl inne på toan kunde jag knappt stå på benen så hon fick hjälpa mig ta av mig mina byxor och trosor, och hon hade stängt dörren och sen fick jag sitta ensam med ett larm i handen tills jag var klar sen samma procedur för att ta mig tillbaka till sängen. När jag väl var tillbaka så dog jag, helt slut.

 

Sen kom dr och jag grät och bad om hjälp, så här kan jag INTE leva!!! Tänk på att jag ska hem i morgon, för jag vägrar ligga över helgen!!! Hon kollade först så det inte var en propp el något annat, jag kunde knappt följa hennes finger, hackade med blicken men det andra kunde jag göra förutom med sitta, stå el gå.

 

Så jag skulle bara avvakta och dricka mycket, och när man dricker blir man väldigt kissnödig och då skulle denna usk hjälpa mig men hon tog en toastol och framme vid toan så ryckte hon upp mig med dörren på vidgavel ut till korridoren och sen fick jag sitta där tills jag var klar och när jag larma fick jag vänta i 20 min. ( jag klocka henne faktiskt)

 

Sen kom lunchen och de satte mig upp med sängen pga att jag var så yr, och jag kände att jag höll på svimma så jag sleva i mig maten, pannkakor på 3 min sen kände jag att jag behövde blundade och när jag öppnade ögonen igen var min bricka med min efterrätt borta:-( då hade jag sovit i en och halv timme då kom AT-läkaren igen och jag mådde fortfarande riktigt dålig och jag ville sluta med metadonet för så här kan jag inte må i morgon då jag ska åka hem!!! Och hon sa men mår du så här kan du inte åka hem i morgon, men vi vill att du fortsätter för vi tror det kommer gå över men vi kan inte lova något.

 

Aldrig i livet tänker jag stanna över helgen!!! Jag har LOVA mina barn att jag ska hem på fredag så då åker jag hem på fredag punkt slut!!! Så ta ut denna medicin nu, jag vill inte gå på den något mer!!!

Hon bad mig att uthärda till 16 då skulle hon och överläkare komma och titta på mig, och så hinner hon rådgöra med smärtläkaren om vad hon ska göra.

Och jag uthärdade med ett toabesök till på samma hemska sätt till, och nu undrar ni varför jag inte sa något?! Jo för jag mådde så himla dåligt och det tog alla mina krafter att sätta mig på den stolen och sen resa mig upp vid toan, men nu så här i efterhand känner jag mig kränkt:-(

Sen blev kl 16:00 och det snurra fortfarande i huvudet och tårarna sprutade på mig när hon kom( överläkaren hade inte tid) och jag bara vägra gå på denna medicin och jag ska hem i morgon!!! Och hon försökte med allt hon kunde för att få mig att ändra mig ang medicinen, men hon gav upp tillslut och hon skulle sätta ut den och in med de andra som jag hade när jag kom in.

Sen ringde min kära storebror som fick ta en värsta smällen!!! Tårarna bara sprutade och jag var helt förkrossad och han försökte bolla för och nackdelar med medicinen och att åka hem mot att stanna kvar men han fick mig att sluta gråta.

Sen så ringde jag maken och han blev sur och sa åt mig att sluta vara så himla jobbig och lita på läkarna och att jag ska hoppas på det bästa. Så när jag la på så ringde jag på röda knappen och bad att få prata med AT-läkaren igen, så när hon kom vid 16:30 så sa jag att jag ville gå på metadon iallafall. Hon såg ut att bli knäckt för hon hade satt ut den och ring alla dr och fixa så de var bara att fixa tillbaka den.

 

Sen kom middagen se bilden den var as äcklig!! Sen behövde jag gå på toan igen:-) men denna gång hade yrselen börjat att lägga sig. Så jag bestämde mig för att jag skulle klara mig själv, passade på göra morgon hygien vilket jag inte hade gjort eftersom jag mått så dåligt, men sen släppte yrselen mer och mer så vid 18 åkte jag ner till entrén för att köpa en tidning samt gå ut och ta luft. Sen har kvällen bara blivit bättre och bättre!!!

Metadon är ett bra preparat som har fått sitt dåliga rykte pga missbrukare, men det är ett bra preparat mot nervsmärtor och det som skiljer det från morfin är att kroppen inte vill ha mer utan är nöjd med det de får!!!

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Buzzador

Räknare


Ovido - Quiz & Flashcards