Alla inlägg den 27 mars 2011

Av mammas-lilja - 27 mars 2011 21:29

Denna utmaning anammar jag med start imorgon. Häng på vettja!

Dag 01 – Vad bjuder jag på för mat?

Dag 02 - I mina öron när jag tränar

 Dag 03 – Mitt stjäntecken

Dag 04 - Målet med min träning/därför tränar jag

Dag 05 – Favoritsaker

Dag 06 - Favoritidrott

 Dag 07 - Då mår jag som bäst

 Dag 08 – Min tro eller livsfilosofi

Dag 09 – Mitt måtto

Dag 10 - Favoritövning/träning 

Dag 11 – En vanlig dag hemma hos mig

Dag 12 – Dåliga vanor och laster

Dag 13 – Barndomsminne

Dag 14 - Favoritmellis

 Dag 15 – Ett pinsamt ögonblick

Dag 16 - Så här kan en matdag ut för mig

 Dag 17 – Mina dåliga sidor

Dag 18 - Favoritmat

 Dag 19 - Kändisblogg jag följer

Dag 20 – Mitt hem

Dag 21 - Min favoritfrukost

 Dag 22 – Det här får mig att gråta

Dag 23 - Mitt bästa kosttips

Dag 24 - Första bloggen jag började följa

 Dag 25 - Då tränar jag allra helst

Dag 26 - Då älskar jag att blogga

Dag 27 - Detta skulle jag vilja utöva

Dag 28 – Min favoritplats

Dag 29 - Fördelar jag fått tack vare bloggen

Dag 30 - Saker jag saknar

Dag 31 - Hälsa för mig 

Dag 32 - En fredagskväll unnar jag mig gärna

 Dag 33 - Så sover jag

Dag 34 - Där tränar jag helst 

Dag 35 - Favoritlivsmedel

Dag 36 - Då hatar jag att blogga

Dag 37 - Detta tränar jag allra helst i

Dag 38 - Blogg jag har hört talas mycket om men aldrig läst

Dag 39 – 10 dödssynder

Dag 40 - Detta klara jag mig inte utan

 Denna utmaning hittade jag hos http://soulsistersdiary.blogspot.com/ så jag

snodde den lite fint;)


Av mammas-lilja - 27 mars 2011 20:54

Det här är den operationen som man ska göra på mig.

IPAA, Ileo pouch anal anastomos,

är en operation där man avlägsnar tjocktarmen och äntarmen och använder tunntarmen för att skapa en reservoar som förvarar tarminnehållet. Reservoaren kopplas till analkanalen. Även denna operation görs vanligvis i två steg där man först avlägsnar tjocktarmen och ändtarmen och gör en ileostomi. I andra steget läggs ileostomin ner och tunntarmen kopplas ned till analkanalen. Denna operation görs vanligtvis vid Ulcerös kolit samt vid Familjär adenomatös polypos (FAP). Källa: http://magotarmsjukdomar.ifokus.se 


Komplikationer

Komplikationer som läckage, hudproblem, diarré, magknip och stopp kan förekomma.

Samliv

En bäckenreservoar innebär oftast inget hinder för ett normalt sexliv vare sig för män eller kvinnor. Är man kvinna och opererad med bäckenresevoar minskar möjligheten att bli gravid med 50% (enligt gjorda studier). Operationen innebär i de flesta fall inte ökad risk för missfall och graviditeter förlöper normalt. För kvinnor med bäckenreservoar, som ska föda barn, rekommenderas kejsarsnitt eftersom en vanlig förlossning innebär för stora påfrestningar. Källa: http://www.ilco.nu/diagnoser-och-behandlingsformer/andra-behandlingsformer/ileo-anal-anastomos-ipaa-backenreservoar/

Av mammas-lilja - 27 mars 2011 18:48

Min middag, med ost, gurka, mozzarella, skinka och tomat. Jag tog en och J den andra och vi älskade de.

 
Av mammas-lilja - 27 mars 2011 15:54

Så min dag har gått i tvättens tecken, usch vad jag hatar magsjuka. Maken är helt däckad medan killarna börjar bli piggare men då är de jag som måste orka göra allt och det gör jag inte, fick ett utbrott och hittade sen alla i vårt rum och de tittade på mig som jag var galen (vilket jag nog va;) ) men då tog jag B och gick ut en stund, vi hyrde grown ups,, den var helt okej. Usch vilken tråkig dag

Av mammas-lilja - 27 mars 2011 10:17

Såå gott

 
Av mammas-lilja - 27 mars 2011 10:09

God morgon mina kära läsare, jag ligger i min säng har just ätit fattigare riddare med egen bärblandning, det var så gott men mättande orkade knappt halva. Planen för idag? Jo tvätta, maken och killarna är magsjuka. Jag hoppas att jag slipper få det.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Buzzador

Räknare


Ovido - Quiz & Flashcards