Alla inlägg den 8 mars 2011

Av mammas-lilja - 8 mars 2011 22:04

Idag när jag skulle hämta B på dagis och hon går på världens bästa dagis, vi är såå nöjda och B stormtrivs och det är så underbart, tillbaka till ämnet, så stod jag och pratade med ena fröken och när vi skulle gå så kom den andra tillbaka från rasten så ville jag bara byta ett par ord med henne också så kom B och drog i mig och rent reflexmässigt så lyfter jag upp henne och det är som om någon sparkar mig i magen och jag bara faller ihop och fröken nr1 blir ju helt chockad och fröken nr 2 också så klart men just då droppar det in ytterligare två föräldrar och de blir också det och jag ligger på golvet och gråter och nr1 frågar vad hon ska göra och jag viskar att få bort föräldrarna och nr2 hör det och leder bort de andra föräldrarna medans nr1 klä min dotter så jag får ta mig upp ensam och när jag kommer ut så är B klädd och klar och jag tycker det var så pinsamt men fröknarna var så hjälpsamma och det är jag evig tacksam för.

Av mammas-lilja - 8 mars 2011 20:07

Mitt liv är ett rent helvete just idag:( jag har haft riktigt ont idag. Så i morse ringde jag mott och pratade med en syster, och sa jag vill prata med min dr om remicade och så börjar mina värktabl ta slut så om det finns en möjlighet och jag vet att det är mycket begärt men kan jag få ett recept utskrivet innan kl 12 för då ska jag åka med min svärmor till Apoteket, jag blev uppsatt på en telefontid till dr och hon skulle se vad hon kunde fixa men hon lovade inget. Sen kl 12 ringde svärmor om en stund åker jag, bara att klä sig. Sen ner på stan;) och hämta ut mina stomi prylar, en kartong med påsar kostar 1200 och jag hämtar ut tre kartonger och 6 kartonger mesoft kompresser och 6 tuber pasta så ett uttag och jag har frikort på Apoteket, men de hade inte mina morfin tabl så vi fick fara vidare till ett annat apotek men innan flörta jag lite med min svärmor så hon handlade lite strumpbyxor, pyjamas till B och tröjor och kallingar till L, Sen vidare till Apoteket och först trodde hon inte att de hade de hemma sen så gick hon och tittade då fanns det iallafall som tur var, sen skulle jag köpa semlor, världens godaste. Sen åkte vi förbi Lidl och handlade lite läsk till J och L som de brukar dricka hos farmor och tvättmedel sen var det dax att åka hem, på väg hem så ringde en dr men inte min dr som jag trodde och jag började berätta att jag mår dåligt. Och att jag har några frågor kring remicade som tex, min familj har psoriasis, och jag bär genen kan jag få det om jag tar medicinen? Har man en inflammatrisk tarmsjukdom ökar det risken att få psoriasis, och har man det i släkten nära sig ökar risken ännu mer och tar man remicade så ökar risken ytterligare för att få psoriasis. Jag sa att jag är livrädd för den medicinen och han sa att det har du all rätt att vara om jag ska ta den så bör jag träffa en dr som förklarar vad det är för medicin och vilka biverkningar så man är införstådd i det man ska göra och det är inte jag. Men i morgon skulle de ha en konferens så då skulle han ta upp mig så alla de dr kan slå sina kloka huvuden ihop och hoppas de kommer på en lösning vad de ska göra med mig. Och man hade fått svar på MR och det var inget positivt tyvärr:( så jag har gråtit många tårar i dag och det var inte bra heller för jag har ögon inflammation så det rann blod ut det ögat istället för tårar. Det vill aldrig ta slut min jä_la otur:(

Av mammas-lilja - 8 mars 2011 10:57

Tänkte visa ett stomibyte för er som är intresserade

Innan bytet så plockar jag fram allt jag behöver kompresser att tvätta me, klipper den nya påsen i rätt storlek








och håller sen under armen så plattan på påsen blir varm då fäster den lättare på huden














När jag har tagit bort påsen tvättar jag huden och torkar så det blir torrt














sen lägger jag på pastan, tänk på att man inte kan använda vilka krämer som helst under plattan bara de som ens stomi sköterska rekommenderar














och sen sätter jag på den nya påsen

Av mammas-lilja - 8 mars 2011 07:33

Efter jag fick B så kände jag att jag ville lägga ner stomin, jag har aldrig skäms för att jag har min stomi, på somrarna har jag badat i bikini och jag struntar i att folk stirrar men när det kommer till kläder däremot har det varit mer problem för det första har jag varit tjock så jag har inte kunnat haft byxor som har suttit för tajt över stomin för då har den läckt, när jag blev gravid med baren har jag fått bristningar över hela magen och det har också skapat problem då plattan inte går ner i bristningen och då rinner det i bristningen och har man då tajta byxor på det så blir det ännu värre. Och det har gjort att att det blir lite sårig runt själva stomin men det går inte göra nått åt, jag har provat alla sorters olika påsar, både en och två dels påsar. Just nu använder jag en, en dels påse som är tömningsbar och en pasta som jag lägger på huden först som fungerar lite som en extra platta och ett klister mellan plattan och pastan. En sak ska ni veta iallafall att stomin räddade mitt liv och det gav tillbaka min livskvalité, jag kunde helt plötsligt åka vart jag ville utan att veta vart det fanns en toalett och jag behövde inte oroa mig för att bajsa på mig lägre, förutom när påsen läcker, för då bajsar man ju på sig som mina barn säger;) 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Buzzador

Räknare


Ovido - Quiz & Flashcards